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En repensant à Alice et à son admirable désinvolture dans son affrontement avec ses démons, je repensais à un tableau que j'aime de Bruegel : la chute des anges rebelles.
Le combat est un qu'on transpose facilement en nous-même (lutte du bien et du mal, lutte contre nos propres démons,...) et le héro est là pour nous montrer l'exemple et nous donner du courage.
Les jeux de couleurs sont beaux (le bleu du ciel surtout), mais ce que je préfère c'est l'apparente désinvolture de l'archange dans son combat, comme s'il savait la partie gagnée d'avance.
http://wga.hu/html/b/…
Le combat est un qu'on transpose facilement en nous-même (lutte du bien et du mal, lutte contre nos propres démons,...) et le héro est là pour nous montrer l'exemple et nous donner du courage.
Les jeux de couleurs sont beaux (le bleu du ciel surtout), mais ce que je préfère c'est l'apparente désinvolture de l'archange dans son combat, comme s'il savait la partie gagnée d'avance.
http://wga.hu/html/b/…
Merci saule, de nous donner à revoir ce tableau. Une pure merveille.
Tu pourras aller le (re)voir au musée des beaux arts quand tu viendras pour la foire du livre...
D'ailleurs, tiens je vais le mettre en fod d'écran.
Oui, je le ferai certainement Saule, bonne idée.
Je m'écarte un peu du sujet initial du forum, mais "La chute d'Icare" est un autre tableau de Breughel qui a le don de susciter des interprétations innombrables (il se trouve aussi au musée des Beaux Arts de Bruxelles), et je viens juste de découvrir que le poète anglais W.H.Auden lui avait consacré un beau poème...
Musée des Beaux Arts
About suffering they were never wrong,
The Old Masters; how well, they understood
Its human position; how it takes place
While someone else is eating or opening a window or just walking dully along;
How, when the aged are reverently, passionately waiting
For the miraculous birth, there always must be
Children who did not specially want it to happen, skating
On a pond at the edge of the wood:
They never forgot
That even the dreadful martyrdom must run its course
Anyhow in a corner, some untidy spot
Where the dogs go on with their doggy life and the torturer's horse
Scratches its innocent behind on a tree.
In Breughel's Icarus, for instance: how everything turns away
Quite leisurely from the disaster; the ploughman may
Have heard the splash, the forsaken cry,
But for him it was not an important failure; the sun shone
As it had to on the white legs disappearing into the green
Water; and the expensive delicate ship that must have seen
Something amazing, a boy falling out of the sky,
had somewhere to get to and sailed calmly on.
Pour plus détails, et pour revoir "La chute d'Icare", voir: http://poetrypages.lemon8.nl/life/musee/…
Musée des Beaux Arts
About suffering they were never wrong,
The Old Masters; how well, they understood
Its human position; how it takes place
While someone else is eating or opening a window or just walking dully along;
How, when the aged are reverently, passionately waiting
For the miraculous birth, there always must be
Children who did not specially want it to happen, skating
On a pond at the edge of the wood:
They never forgot
That even the dreadful martyrdom must run its course
Anyhow in a corner, some untidy spot
Where the dogs go on with their doggy life and the torturer's horse
Scratches its innocent behind on a tree.
In Breughel's Icarus, for instance: how everything turns away
Quite leisurely from the disaster; the ploughman may
Have heard the splash, the forsaken cry,
But for him it was not an important failure; the sun shone
As it had to on the white legs disappearing into the green
Water; and the expensive delicate ship that must have seen
Something amazing, a boy falling out of the sky,
had somewhere to get to and sailed calmly on.
Pour plus détails, et pour revoir "La chute d'Icare", voir: http://poetrypages.lemon8.nl/life/musee/…
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